Klågerups GIF

Matchstart:lör 22 september, 14:00
Plats:Svedalagårdens IP
Samling:12:00, Carinas Café Långgatan 30 Svedala
Aktivitetsinfo: Obs! Vi samlas på Carinas café på Långgatan 30 och fikar innan genomgång.
Derbyseger mot Klågerups GIF!
2018-09-24 12:49
Derbyseger och historisk premiär för våra rosa matchtröjor. En händelserik lördag som slutade i dur!
Det var ett Svedala, som inte i de sedvanliga blåa matchtröjorna, beträdde Svedalagårdens gröna matta för den 20:e omgången. De traditionsenliga blåa tröjorna var istället utbytta mot rosa tröjor för att uppmärksamma Rosa Bandet och cancerforskningen.

Svedala IF kommer under de resterande matcherna av säsongen att fortsatt spela i de rosa tröjorna och där intäkterna från inträdet oavkortat går till Bröstcancerfonden. En oerhört viktig match det också, den mot cancern.

Fotbollsmatchen då? Det var verkligen upplagt för en spännande match då kommunkollegan Klågerups GIF stod på andra sidan. Ett Klågerup som kämpar för att hålla sig kvar i sexan mot ett Svedala som är med och jagar en kvalplats till femman.

Vårt A-lag fick också en smakstart när Alexander Giheden öppnade målskyttet redan efter en kvart.

Därefter dröjde det till fem minuter in i den andra halvleken innan nästa mål föll. Denna gång genom Philip Essfors.

2-0 med 40 minuter kvar att spela.

Men Klågerup reducerade bara tio minuter senare och skapade verkligen nerv i matchen igen.

Vårt A-lag lyckades dock hålla undan och inkassera både en derbyseger och framförallt tre oerhört viktiga poäng.

– Ibland är det bara att kämpa. Det är det vi gör i den här matchen. Man kan spela fint och vinna, man kan ibland bara göra några mål och härda ut över 90 minuter. I  2 - 1 vinsten över Klågerup var det vad vi gjorde, säger Jan Alm, A-lagstränare, och fortsätter:

– Skönt också att studsa tillbaka efter Lund som fortfarande svider precis som Holmeja. Sådana matcher är det minst lika viktigt att vinna för hur man än vrider och vänder på det ger de samma tre poäng som alla andra. Visst var vi närmre på att utöka ledningen än vad Klågerup var på att kvittera men det ändrar dock inte faktum att i de förhållande matchen spelades kan en felstuds i princip döda hela säsongen.

Två omgångar återstår. Nästa lördag borta mot Arlövs BI följt av slutomgången hemma mot Afro FK.

– Nu kan vi bara blicka framåt mot en utmaning i form av Arlöv borta på Lördag. Vinna är det mantrat som gäller. Måste också addera att våra rosa tröjor är riktigt snygga!

Det är verkligen bäddat för en riktigt rafflande avslutning.

Summan från inträdet blev 1290 kr och som oavkortat går till Bröstcancerfonden.
I skrivande stund är totalsumman nu uppe i 2040 kr, vilket innebär att vi nu har nått en femtedel av målet på 10 000 kr.

Svedala IF - Klågerups GIF 2-1 (1-0)
Målskyttar: Alexander Giheden, Philip Essfors