Holmeja IS

Samling:11:45, Sporthallen källaren
Referat Svedala IF - Holmeja IS
2020-09-27 18:22
Jaha, där satte vi ett förhoppningsvis tillfälligt fälleben på oss själva. 1 - 1 mot Holmeja IS i dagens derby.
Kanske gick det lite för snabbt och lätt att peta in 1 - 0 i kraftig motvind efter en spelad minut. En monsterkapning som typ var fem meter från boll men klockrent på ben resulterar i frispark men uteblivit rött kort.

Jeppa lyfter in frisparken i straffområdet, uppfattade inte riktigt om det var ett självmål eller om Hampus hjälpte till att trycka in bollen. Oavsett så blir det den perfekta starten kan man tycka.

Betydelsefull match eftersom båda lagen behöver seger och oavgjort är typ det sämsta som kan hända båda lagen, vet inte om det är anspänningen av matchens betydelse som gör att spelet verkligen hackar idag. Det är inte många passningar som hittar dit de skall och då blir det svårt att få något tempo i matchen.

I minut 35 kommer ett inlägg från Holmeja och någonstans hittar domaren en knuff och pekar på straffpunkten, säker straff som jämnar ut ställningen till 1 - 1, vilket även står sig till halvtid.

Som sagt kraftig vind i planens längdriktning gör att vi ändå har gott hopp om att kunna reda ut det i andra halvlek. Vi blir dock rejält överraskade av taktiken Holmeja lagt upp inför andra halvlek, totalt oväntat börjar de maska, vilket är hyggligt märkligt och svårläst med tanke på att även de behöver tre poäng för att ha chans på kvalet.

Vi skapar ett par skapliga chanser i andra halvlek men idag är Holmeja mer på tå än vad vi är. Det smäller inte så mycket på boll men en hel del Svedalaben drabbas av sena smällar vilket är rätt trist att se. Stor eloge till våra grabbar att inte inleda diskussioner med domare och motståndare trots detta. Denna matchen skulle vi löst ändå men just denna dag blev det som det blev.

En stor besvikelse såklart att vi inte ger oss själva chansen att spela seriefinal på söndag, istället passar vi på att skicka ett grattis till Turkisk Center FF som idag säkrar seriesegern från läktaren.

Med den inspelade poängen idag säkrar vi andraplatsen i serien och därmed ett spännande kval, ingenting är med andra ord kört och känner jag dessa killar rätt så vill vi helst ut på en plan för ny match och visa vad vi verkligen kan prestera. På söndag får vi en genomkörare mot seriesegrarna Turkisk Center FF inför det stundande kvalet.

I skrivande stund lutar det åt Näset som innehar tredjeplatsen i sin serie, lyckas vi ta oss förbi första hindret kommer vi i skrivande stund att stöta på Askeröd från division 5, här ser det dock lite mer osäkert ut och både Skabersjö IF eller Anderslövs BOIK kan knipa den platsen från Askeröd.

Om ni saknar detaljer från matchen beror det till största delen på att jag gick ett par rejäla närkamper med taggbuskarna på Svedalagården när Holmeja skickade långt, assisterad av den gamle domarikonen Raimo Palade. Vi snackar full skyddsutrustning i den växtligheten.

En boll blev vi dock av med som en Holmejaförsvarare skickade halvvägs till kyrkan.

Kul att se att mina tidigare adepter i P88, Malmberg o Svensson fortfarande försöker spela fotboll!!

Önskar Holmeja IS lycka till nästa säsong, förhoppningsvis ses vi inte då men ni har gjort det bra i år.

Hälsar en lagledare!