Vår Klubbchef, Marie Gullstrand, summerar årets första tre månader. Och ja, de har varit intensiva och spännande!
Bättre sent än aldrig heter det väl och så måste det vara i
detta fallet.
Efter ett varierande 2018 med glädje och några motgångar är
det nu dags att starta om och se fram emot vad 2019 har att erbjuda Svedala IF.
Året började med planering av vårt årsmöte som skulle gå av
stapeln 27/1 på Aggarpsvallen. Det är en hel del handlingar som ska fram och
alla ledare har skickat in respektive lags verksamhetsberättelser och jag måste
säga att ni ledare var fantastiskt duktiga på att lämna in i tid och dessutom
med de uppgifter som skulle framgå. Stor eloge till er.
Det var även en hel del möte och planeringar för året framåt
som genomfördes. Vårt årsmöte den 27/1 gick som vanligt väldigt fort då det
inte var så välbesökt. Styrelsen hade sitt konstituerade möte direkt efter och
ny styrelse och dess arbetsuppgifter klargjordes.
Vi har även fortsatt där vi avslutade med våra möte med
kommun och partier. Vi arbetar även vidare med att ta in offerter från olika
husleverantörer som vill vara med och bygga vår klubbstuga om detta blir
bestämt i kommunfullmäktige så småningom. Arbetet måste göras oavsett om det
blir ett Ja eller Nej, men som det ser ut i nuläget kommer vi förhoppningsvis
att få ett JA i kommunfullmäktige och vi kan gå igång med att bygga vår egna
klubbstuga på Aggarpsvallen.
Vi har även haft en utprovning tillsammans med Stadium som
var välbesökt vilket innebar en del väntetider för många och efter samtal med
Stadium så kom vi fram till att, nästa gång så ska vi ha en större lokal, vara
fler funktionärer, fler dagar och färre lag vid varje tid. Hoppas att ni alla
precis som vi tycker att det blev ett bra sortiment att välja på samt att det
framöver är smidigt med beställningarna som ni själv kan göra via deras hemsida.
Några lag har även haft föräldramöten där jag och Janne
(ungdomsansvarig) försökt delta och där framförallt jag via en
powerpointpresentation går igenom intäkter och kostnader för lagen och vad vi
har för planer framöver i Svedala IF. Det är viktigt att vi kan informera
föräldrarna till våra spelare i föreningen vad som gäller och vad som kommer
att hända framöver, samt att vi kan få feedback om något är väldigt positivt
eller om något skulle vara mindre bra.
I februari, när vi hade som mest att göra, åkte undertecknad
på en seglivad influensa och jag låg nerbäddad som en padda i två veckor. Nu
förstår jag hur en man känner sig när han är förkyld 😉
Hur som helst, detta var ju tack och lov övergående och det
var en del att ta tag i när jag kom tillbaka till jobb. Hade över 300 mail i
inboxen……så bara att gå igenom alla dem tog nästan en hel dag.
Vår sportlovscamp gick av stapeln den 19 – 21/2, där 25 – 30
spelsugna barn och ungdomar hade fotbollsträning i Aggarpshallen och lunch
serverades sedan i vår klubbstuga på Aggarpsvallen. Jag stod för matlagningen
och hör och häpna, maten var uppskattad vilket är glädjande.
Janne som ansvarade för fotbollsutbildningen hade dessa
dagar hjälp av två duktiga killar från vårt juniorlag, Mansor Noorzahi och
Shiprim Istrefi. Två duktiga killar som gjorde ett fantastiskt jobb.
Planering av SIF-cupen görs löpande och det är 6 lag anmälda
för våra flickor födda F09/010 och 8 lag för P010. Mycket ska klaffa och att
göra en inköpslista är inte lätt, men jag tror att det blev bra med
kioskverksamheten i alla fall.
Dessvärre fick vi ställa in för flickorna då det var tre föreningar
anmälda med två lag var och en förening återkom sent på torsdagkvällen (cupen
startade sönd) med ett återbud för sina två lag och Janne tillsammans med
ledare i F09/010 gjorde allt som stod i deras makt att få in fler lag men då
det var väldigt kort varsel så lyckades vi inte.
Väldigt tråkigt och vi hade gärna genomfört cupen för
tjejerna men på pojksida gick det bra. De gästande lagen hade alla samma åsikt,
att det var en bra cup / bra arrangemang samt att vi hade väldigt fina lokaler.
Vi var ju i Aggarpshallen som är nybyggd och visst är den väldigt fin.
Vidare så är planeringen i full gång inför vårt stundande
Bilbingo som drar igång den 15/5 på parkeringsplatsen vid gamla IP som vanligt.
I år är det tre åldersgrupper som hjälper till som funktionärer förutom vårt
A-lag och det är F09/010, P010 och P011. Vi hoppas och tror att årets upplaga
ska bli ännu bättre än förra året men det beror också på vädergudarna.
Vårt A- och J-lag var på träningsläger i Degeberga den 22 –
24/3 och vad jag hört så ska det ha varit väldigt trevligt och givande för
killarna. Vi hoppas att träningen där och att laget sammansvetsas ännu mer gör
att vi kniper uppflyttningsplatsen till division 5 nästa år.
Vi hade även tränarutbildning B på Aggarpsvallen 23-24/3 med
Skåneboll. Vi fortsätter att erbjuda våra ledare utbildning för att ge dem så
bra verktyg som möjligt för att utveckla både sig själva samt våra spelare i
föreningen.
Vi kommer även fortsätta med föreläsningar och fler
utbildningstillfällen löpande under året.
Nu ser vi fram emot seriestarterna för alla våra lag och
hoppas det blir en bra säsong för alla.
Marie